12 Ekim 2020 Pazartesi

Sosyal Medyaya giriş

 Sosyal Medyanın kullanıcıların birbiriyle oluşturdukları bilgiyi anlık ve çift taraflı olarak paylaşmasını sağlayan platformdur.

Kullanıcıların hizmetine Web 2.0”ın sunulmasıyla tek yönlü bilgi paylaşımından, karşılıklı ve eş zamanlı bilgi paylaşımına olanak sağlayan medya sistemi olan sosyal medya geliştirilmiştir. Sosyal medya; insanların internet üzerinde karşılıklı olarak yaptığı etkileşimlerin bütünüdür. Sosyal medya araçları, insanların birbiri ile içerik ve bilgi paylaşmasını sağlayan web siteleri ve uygulamalar aracılığıyla, herkes ilgilendiği ve aradığı içeriklere kolayca ulaşabilmektedir. Küçük gruplar arasında gerçekleşen konuşmalar ve paylaşımlar giderek, kullanıcı kaynaklı içerik (UGC-User Generated Content) üretimini fazlalaştırma ve oluşturulan amatör içerikleri dijital dünyada değerini arttırmaktadır.

Sosyal medyanın gelişim sürecine bakıldığında teknolojinin çıkış noktasını oluşturan ve en büyük öneme sahip olan Use-Net’in olduğu görülmektedir. Use-Net 1979 senesinde Duke Üniversitesinden Tom Truscott ve Jim Ellis tarafından internet kullanıcılarına, kamuya açık mesajlarını yayınlamasına izin veren ve dünya çapında tartışma sistemi özelliği taşıyan bir uygulama olarak oluşturulmuştur.

İnternet günümüzde en çok kullanılan kavramlardan biridir. Genç, yaşlı, çocuk, bayan, erkek ayrılmadan herkes günümüzde internetten her alanda faydalanmaktadır. Sosyal medya kavramı da bu doğrultuda ortaya çıkmıştır. Sosyal medya internet dendiğinde akla ilk gelen konuların başında gelir. Peki, nedir sosyal medya? Nasıl hayatımızda bu kadar önemli yere sahip olmuştur?

Sosyal medya yayınlanan içerik açısından her türlü konunun kullanıcı tarafından hazırlanıp sosyal ortamda paylaşıldığı bir ortamdır. Sosyal medya kullanırken içerikte bulunan tüm materyalleri, diğer kullanıcılar da paylaşabilmektedir.

Sosyal medyanın çok geniş kitleler tarafından kullanılan bir ortam olduğunu artık herkes bilmektedir. Günümüzde özellikle genç nesil sosyal medyayı kullanmakta, çevre ile iletişim halinde bulunmaktadır. Telefon alırken bile artık sosyal medyayı kullanabilecekleri marka ve modelleri seçmektedirler.

Teknolojinin hızla büyüdüğü şu günlerde sosyal medya olarak tabir edebileceğimiz tüm ortamlar herkes tarafından kullanılmaktadır. Facebook, Twitter gibi ortamlar sosyal medya alanlarıdır. Sosyal medya kullanılarak geniş kitlelere ulaşabilen içerik sahipleri, her türlü konuda fikir beyan edebilmekte ve bunu da diğer kullanıcılar ile paylaşabilmektedir. Bu nedenle sosyal medya özellikle iş dünyası için önemli bir etkendir.

İş dünyası, sektör fark etmeksizin sosyal medya kullanarak büyüyebilmektedir. Günümüzde artık birçok işletme sosyal medya ortamlarını kullanarak müşterilerine hizmet vermekte ve gelen talepleri karşılamaktadır. İnternet ortamında yayınlanan bir reklam, faaliyet ve projeleri tanıtan kısa filmler, makaleler ve içerikler artık geniş kitlelere sosyal medya sayesinde ulaşmaktadır. Örneğin televizyon ya da dergilere verilen reklamları düşünelim. Bu reklamlar ne kadar kişiye ulaşabilir? Oysaki sosyal medya aracılığı ile yayınlanan içerik ve bilgiler milyonlarca kişiye ulaşmakta ve bu kişilerce paylaşılmaktadır. Bu bağlamda iş dünyası sosyal medyanın önemini kavrayarak, daha fazla kitleye ulaşmayı başarabilmiştir. Buna rağmen hala sosyal medyanın varlığından habersiz kişiler ile karşılaşmak mümkündür.

Sosyal medyanın diğer bir avantajı kullanıcıların ya da müşterilerin, kuruluşlar ile ilgili düşünce ve yorumlarının takip edilebilmesidir. Kuruluşlar sosyal medyayı takip ederek bünyelerindeki değişiklikleri kullanıcı yorumlarına göre yapabilmekte ve böylece müşteri memnuniyetini sağlamaktadır. Sosyal medyayı takip etmek için birçok kurum ve kuruluş özel olarak personel istihdam etmektedir. Bu nedenle sosyal medya halkla ilişkiler konusunda yardımcıdır. Sosyal medya kullanarak kurulabilecek iletişim, hızlı olması nedeniyle birçok getirisi bulunmaktadır.

Sosyal medyanın geniş kitlelere yayılmasıyla günümüzde birçok kavram değişmiştir. Bu kavramlardan birisi de pazarlamadır. Pazarlama faaliyetleri önceden olduğu gibi değil, sosyal medya kullanılarak yürütülmektedir. Çünkü sosyal medya kullanıcıları daha geniş kitlelere sesini duyurabilmekte ve reklamını yapabilmektedir.

Sosyal medyada yer almak şeffaflık gerektirir. Bu nedenle kişiler bir ürün ya da hizmet alacakları zaman öncelikle sosyal medyayı kullanmakta ve daha sonra tercihlerini yapmaktadır. Firmalar da bu nedenle sosyal medya kullanmakta ve vizyonları ile misyonlarını sosyal medya aracılığı ile duyurmaktadır.

Sosyal medyanın boyutu git gide büyümektedir. Firmalar da bu durumdan faydalanmaya devam etmektedir. Bu nedenle sosyal medya pazarlaması yapan firmalar ortaya çıkmış ve diğer firmaların marka ve reklamlarını sosyal alanda yayınlayarak gelir elde etmeye başlamışlardır.

İnternet kullanımı arttıkça sosyal medya kullanımı da büyüyecektir. Bu durum doğru kullanıldığında sosyal medya herkes için avantaj olacak ve olumlu sonuçlar doğuracaktır.

Sosyal Medyanın Özellikleri

Sosyal Medya kullanıcıların halka açık veya yarı açık, belirlenmiş standartlarla çevrelenmiş bir sisteme içerisinde oturtulacak biçimde diğer kullanıcılar ile irtibat içerisinde oldukları, kendi irtibat listelerini oluşturdukları ve bu irtibatlarının oluşturmuş oldukları paylaşımları izleyebildikleri internet tabanlı hizmetlerin tamamıdır. Sosyal medyayı önemli hale getiren özelliği, kullanıcıların yabancı kullanıcılarla tanışma olanağı değil, kendilerinde olan bağlantılarını takip edebilme ve onlarla görüşlerini karşılıklı olarak paylaşabilme olanağı sağlamasıdır. Online medyanın yeni bir türü olan sosyal medya paylaşımların fazla olduğu, geleneksel medya türlerine oranla yeni fırsatlar sunan en yeni fikirlerden biri olmaktadır.

Aşağıdaki özellikleri içerir:

  • Katılımcılar

Sosyal Medya, kullanıcıları beslenebileceği veri kaynağı olarak görür ve onları cesaretlendirir.

  • Toplum

Sosyal medya topluluklara çabuk ve etkili bir oluşum için izin verir. Topluluklar da böylece sevdikleri fotoğraflarını, siyasi değerlerini, dini fikirlerini vb. ilgi alanlarını paylaşırlar.

  • Açıklık

Sosyal medya ağları genel olarak katılımcıların hepsine açık olmakla birlikte, bilgi paylaşımı, paylaşımları beğenme ve yorum yapma hizmeti sunmaktadır. Bu anlamda hak ihlali, içeriği kötüye kullanma vb. konularda kullanıcılara engelleme imkânı sağlar. İstenilen içerikler şifreleme özelliği sayesinde koruma altına alınabilmektedir.

  • Karşılıklı İletişim

Geleneksel medya da çift yönlü iletişim özelliği yok iken Sosyal medya karşılık çift yönlü iletişim özelliği vardır. Kişiler ya da kurumlar anında iletişim halinde olabilirler.

  • Topluluk

Sosyal medya aracılığı ile topluluklar kısa zamanda bir iletişim ağı kurabilirler ve ortak beğenilerine göre de bir araya gelme imkânı vardır.

  • Bağlantılık

Sosyal Medya araçları genellikle birbirine entegre yani bağlantı özelliğine sahiptir. Ör; Twitter da yaptığınız paylaşımı Facebook’ta doğrudan paylaşabilirsiniz.

Sosyal Medya belirtilen özellikleri ile geleneksel medya araçları ile yapılamayacak işlerin daha hızlı ve pratik bir şekilde yapılmasına olanak sağlar. Sosyal medya özellikle bakımından önemlidir. Toplumların davranışlarını etkilemesi ve onları yönlendirmesi bakımında sosyal medya; diğer insanların davranışlarını etkilemede bazı avantajlara sahiptir. Bunların en önemlisi kullanıcı için çok hızlı elde edilen geri bildirimler buna örnek olarak gösterilebilir.

Sosyal medyanın en önemli özelliklerinden biride maliyet tasarrufudur. Büyük işletmeler bunu pek fazla önemsemese de Kobiler de maliyet tasarrufu önemlidir. Az maliyetle potansiyel müşterilerini seçerek direkt olarak onlara ulaşma olanağı sağlarlar. Böylece piyasaya sürecekleri ürünlerde ki başarı yüzdesini arttırmış olurlar.

Sosyal Ağlar

Kullanıcıların bireysel profillerini oluşturabileceği ve arkadaşları ile iletişim, bilgi paylaşımı vs. gibi konularda paylaşımda bulunabileceği bir ortamdır. Facebook, Twitter ve Instagram en fazla kullanıcısı olan ve en fazla bilinen sosyal ağlardır.

Sosyal ağlar birbiriyle alakalı veya bundan farklı bilgileri içeren değişik etkenlerin söz konusu olduğu bir gurubu ifade eder. Sosyal ağlar, bilgilerin ağı kullanan kişiler arasında paylaşılmasını ve izlenmesini içerir.

Sosyal ağlar boyutlarına ve özelliklerine göre birebirlerinden ayrılırlar;

Küçük homojen ağlar, geleneksel çalışma grupları ve köy türündeki mevkiiler de yaşayan insanların oluşturdukları ağlardır. Geniş sosyal gruplar ise daha karmaşık ve ağ üyelerinin özellikleri bakımından daha fazla farklılık göstermektedirler Sosyal ağlarda genelde 3 tip bağdan bahsedilebilir. Birincisi, kullanıcının davranışları arkadaşlarının davranışlarını da etkiler. Mesela kullanıcı yeni bir ürün aldıysa arkadaşı da aynı türden bir ürün alabilir. İkincisi, bireylerin benzer çeşit şeyleri beğenmesidir; söz gelimi kendilerine benzeyen kişilere samimi davranması ve bu yüzden benzer davranışlar göstermesidir. Üçüncüsü ise, bulunmuş olduğu ortamdır. Arkadaş olan iki kişinin hem de onların hareketlerinin temel ilişkisini dış faktörler belirlemektedir. Örnek olarak aynı şehirde yaşayan ve aynı mekanlara gitmeyi seven kişiler online fotoğraf sitelerine benzer ürünlerin resimlerini paylaşabilirler.

İnternet Siteleri İçin Sosyal Medya Kullanımı

Sosyal medya İnternet siteleri için olmazsa olmazdır. İnternet sitelerinde başarıya ulaşabilmek için sosyal paylaşım ve sosyal medya sayfalarının iyi bir şekilde kullanılması gerekmektedir. İnternet sitenizi sosyal medyada kullanmıyorsanız rakiplerinizden baya geride kalmışsınız demektir.

Türkiye’de En Çok Kullanılan Sosyal Paylaşım Siteleri

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • Linkedin
  • Youtube

Başlangıç olarak bu sosyal ağlarda yer almanız siteniz için uygundur. İleriki zamanlarda 100ün üzerinde sosyal paylaşım sitesinde de profesyonel bir şekilde yer almanız internet sitelerinize büyük katkılar sağlayacaktır.

1 yorum:

Sosyal Medya Stratejileri

  Online pazarda yer almak isteyen marka ve kurumların artık en önemli gücü sosyal medya. Durum bu kadar açık bir şekilde ortaya çıkarken, f...