12 Ekim 2020 Pazartesi

Sosyal Medya Stratejileri

 Online pazarda yer almak isteyen marka ve kurumların artık en önemli gücü sosyal medya. Durum bu kadar açık bir şekilde ortaya çıkarken, farklı bir sorun da aslında beraberinde geliyor: Doğru ve iyi dönüşlerin alınabileceği sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur?

Sosyal medya kullanımının ücretsiz olması, hedef kitleye uygun maliyetlerle reklam çalışması ile ulaşılabilir olması, sosyal medya stratejisinin doğru bir şekilde kurulması halinde markaların kısa süre içerisinde dahi parlak sonuçlar alabileceğinin ipuçlarını veriyor. Üstelik kişilerin direk marka ve kurum hakkında resmi, birinci ağızdan bilgileri alacak olması da sosyal medyayı daha önemli kılıyor. Bu aşamada ise dikkat edilmesi gereken ve doğru sosyal medya stratejisi için yapılacaklar şöyle;

Markayı Tanımak

Sosyal medya stratejisi oluşturmak adına markanın iyi bir şekilde analiz edilmesi gerekiyor. Gerek bir ajansla çalışılsın gerekse de sosyal medya stratejisini kuracak bir kişiyle. Markanın doğru anlaşılması ve tanınması doğru sosyal medya stratejisi kurmada öncelikli. Bu kapsamda ise yanıtlanması gereken sorular şöyle:

  • Marka ne satıyor, ne sunuyor?
  • Ürün veya hizmetleri kimler kullanıyor?
  • Müşteri kitlesi ne durumda ve markaya güven var mı?
  • Müşteri memnuniyeti ne durumda, müşterinin beklentileri neler?
  • Markanın hedefi ne? Hedefe ulaşmak adına şu andaki durum ne?
  • Sosyal sorumluluk projeleri önemseniyor mu?

Hedef Kitleyi Tanıma

Doğru pekiştireçler her zaman istenen sonucu vermiştir. Bu kapsamda da sosyal medya hesabından paylaşılan her içeriğin takipçi ve müşteri kitlesi için tetikleyici olması gerekiyor. Bu tip içeriklerin hazırlanabilmesi adına ise markanın müşteri kitlesinin tanınması ve hedef kitleye yönelik çalışma yapılması gerekir. CRM programları ile farklı çalışmalar yapmak ve yan uygulamalar kullanmak bu aşamada doğru sonuçlar verebilir. Eğer hedef kitle belirlemesi ilk defa yapılıyorsa, gene markanın tanınması ve bu doğrultuda hedef kitle özelliklerinin çıkarılması gerekiyor.

Rakipler

Sosyal medya stratejisinin önemli bir diğer aşaması ise rakipler. Sosyal medyada da rakiplerden önde olmak, rakip firmaların takipçilerinin dikkatini çekerek satış arttırıcı ve marka bağlılığı yaratıcı içerikler sunmak önemlidir. Bu nedenle rakiplerin sosyal medya stratejisinin ne olduğunu öğrenerek bu konuda avantajlı konuma geçmek de yine sosyal medya stratejisi için önemli bir detay.

Global Olmak

Çalışmalarını sadece Türkiye’ye sunan bir marka dahi olsa globalleşmek ve yurt dışındaki örneklerin, markaların ve çalışmaların takip edilmesi göz ardı edilmemesi gereken bir gerçek.

Raporlama, Analiz ve Revize

Sosyal medya stratejisi sabit olmayacağı gibi kişilerin ya da markaların çalışmalarından raporlar alarak doğru bir analiz yapması gerekiyor. Bu analiz çalışmaların geleceğinde de belirleyeceği olacağı için raporlama, analiz ve buna göre sosyal medya stratejisi üzerinde çeşitli revizeler yapmak yine sosyal medya stratejisi için önemli detaylar.

İşletmeniz için bir pazarlama planlaması gerçekleştirirken sosyal medyanın göz önünde bulundurmanız gereken ufak bir parça olduğunu düşünebilirsiniz. Ancak sosyal medya satışlar, pazarlama, markalaşma ve müşteri topluluğu açısından önemli bir role sahiptir.

Sosyal medya stratejinizi ideal bir biçimde gerçekleştirirseniz başlangıç aşamasında kendinize çok şey katarsınız. Sosyal medya stratejisinde sizi başarıya ulaştıracak birçok ipucu bulunmaktadır ancak bazıları diğerlerinden çok daha etkilidir.

Ne Elde Etmek İstediğinizi Bilin

Bir sosyal strateji oluşturmak için zaman ve enerji harcamadan önce sosyal medya aracılığıyla ne elde etmek istediğinizi kendinize sorun. Satışları arttırmak mı istiyorsunuz? Marka bilinirliği mi oluşturmak istiyorsunuz? Müşterilerle doğrudan diyalog mu kurmak istiyorsunuz? Hedefinizi başlangıçtan itibaren ortaya koyarsanız oluşturacağınız strateji çok daha güçlü olur ve en önemli aşamalara ulaşmak için size daha fazla destek sunar.

İşini Bilen Bir İçerik Yöneticisiyle Çalışın

Sosyal strateji büyük ölçüde içerik anlayışını oluşturacak özel bir kaynak gerektirir. İçerik dijital alanın en önemli değerlerinden birisidir ve o olmadan müşterilerle bağlantı kuramaz veya görüşmeler başlatamazsınız. Önce değer kazandırmalı ve sunmalı, ardından ise iyi bir dinleyici olmalısınız.

Uygulama Açığında Bir Köprü Oluşturun

Bir stratejiye sahip olmak başlangıç için iyi bir seçenek olabilir ancak uygulanabilirliği ve stratejiden uygulamaya geçiş aşamalarının anlaşılabilir olması son derece önemlidir. En iyi strateji uygulamalardan elde edilecek geri bildirimlere adapte olabilecek kadar esnek olan stratejidir. Stratejinizi belirli aralıklarla gözden geçirin, onu inceleyin ve elde ettiğiniz geri bildirimler kapsamında onu geliştirin.

Hedef Kitlenizi Tanıyın

Sosyal medya ulaşmak istediğiniz bir çok insana ulaşmanızı sağlayabilmektedir. Bunun anlamı daha fazla uğraş göstermeniz gerektiğidir ve bu ulaşmak istediğiniz aşamalara göre değişiklik göstermektedir. Bağlantı kurmak istediğiniz hedef kitleyi tanımalı ve sürekli popüler alanlarda vakit harcamak yerine onların bulunduğu yerlerde vakit harcamalısınız.

Durmaksızın Test Edin

Sosyal medya için sınırlı bir strateji oluşturmak istiyor olabilirsiniz ancak bu gerçekten zaman gerektiren bir durumdur. Farklı sosyal medya platformları için geniş planlar oluşturarak işe başlamalı ve hangisinin sizin için işe yaradığını belirlemek için bunları test etmelisiniz. Düzenli bir strateji oluşturmak aylarca zamanını alabilir. Bu nedenle sabırlı olmalısınız.

Tek Bir Hedefe Odaklanın

Sosyal medya geniş bir pazarlama kanalıdır ve genel olarak sosyal medya stratejileri çok geniş eylem planlarından oluşur. Açık bir hedef olmadan etkileşim kurma hedeflenir. Ölçülebilir bir hedef ile işe başlarsanız etkileşim hedefinizi daha basit bir tabanda tutmuş olursunuz. Belirli miktar Facebook beğenisine ulaşmak buna verilecek en ideal örneklerden biridir. Amacınız daima hedefin basit ve anlaşılır olmalısını sağlamaktır.

Yayılma Politikasından Uzak Durun

Sosyal medya stratejilerinde sürekli yapılan bir hata bir anda aynı yerde olmaya çalışmaktır. Bu durum sistematik olarak sizin erişim kanallarınızı güçlendirse bile işinizi zorlaştırmaktadır. Açık hedefler belirlemeli, etkin olduğunuz sosyal medya kanalına odaklanmalı ve çok daha fazla etki oluşturmaya çalışmalısınız. Daha sonra ilk kanaldan elde ettiğiniz ivme ile diğer sosyal medya kanalına odaklanabilirsiniz.

Sıkı Sosyal Medya Politikaları Uygulayın

Sosyal medya transparan bir alandır ve bu yüzden hedef kitlenize yanlış mesajlar gönderme şansına sahipsinizdir. Bu yüzden hitap tonunuzu, dilinizi, argo tabirlerin kullanımını ve en önemlisi etkileşim tarzınızı bir yönerge oluşturarak ortaya koymalısınız. Bu sayede markanızı karalama riskini ortadan kaldırmış olursunuz.

Her Platforma Hitap Edin

Sosyal medya platformları kullanımları açısından birbirinden farklı yerlerdir ve kullanıcı davranışları her birinde farklı olabilmektedir. Bu nedenle hangi platformun işletmeniz için neler yapabileceğini bilmeli ve gerçekçi hedefler belirlemelisiniz. Eğer bir B2B işletmesiyseniz LinkedIn sizin için Facebook’tan çok daha ideal bir platformdur ancak Facebook sizin işletme kültürünüze uygun çalışanları bulabilmeniz konusunda daha etkilidir.

Üretken ve Amaca Yönelik Olun

Sosyal alanda yeni kullanıcılar ve/veya müşteriler bulmak belirli bir çaba gerektirmektedir. Facebook’ta günlük en az 2-3 defa paylaşımda bulunmanız gerekir. Ancak, aynı zamanda içeriğiniz amaca yönelik olmalıdır. İdeal hedef kitlenizi belirleyin, en iyi kullanıcılarınızın karakteristiklerini düşünün ve onların dilinden konuşmaya çalışın. Ardından ise paylaştığınız içeriklerden bazılarının “Kayıt Ol” gibi harekete geçirici mesajlar içermesini sağlayın.

Dahili Paydaşlara Danışın

Kapalı koşullarda içerik üretmeye çalışıyorsanız ürettiğiniz içerik rahatsız edici bir biçimde tek boyutlu olabilir. İçerik kaynakları oluştururken her departmana ulaşmaya çalışın ve her seviyedeki çalışandan fikir alın. Bir organizasyonda yer alan takım arkadaşlarınızın büyük bir bölüme iyi fikirler üretme şansına sahiptirler. Kullanıcılardan veya müşterilerden gelen genel soruların ne olduğunu onlara sorun ve ardından bu sorulara eğilim göstererek bunları sosyal medya paylaşımlarınızda veya blog yazılarınızda cevaplandırın.

Herkesle İş Birliği Yapmaya Çalışın

Takım arkadaşlarınızla iş birliği yaparak, işletmeye katkı yapma tutkularını sosyal medyaya da yansıtmalarını sağlayın. Takım arkadaşlarınız markanızın büyük destekçileri konumunda olurlar ve paylaşılması gereken mesajları bulundukları ağa yayarlar.

Etkileşim Sunacak İçerikler Paylaşın

Paylaştığınız içeriklerin ilgi çekici olmasını sağlayın ve reklam mesajlarından olabildiğince uzak durmaya çalışın. Sahip olduğunuz ürünü ön plana çıkarma isteği doğal bir durumdur ancak bunu yaparsanız oluşturmak istediğiniz etkileşim asla üst seviyelerde olmaz.

Sürekli Plan Yapın

Sosyal medya yönetim platformlarını kullanın ve daima bir veya iki hafta sonrasıyla ilgili planlar yapın. Belirli içerikleri paylaşmak için zamanlayıcı kullanın ve eğer şaşırtıcı veya ani bir şey ortaya çıkarsa bunu kontrol etmek için gerekli adımları atın. Planlama gerçekleştirildiği an çok fazla zaman alabilir ancak günlük olarak size çok daha fazla zaman kazandıracaktır.

Kullanıcılarınızın Günlük Sosyal Hayatlarını Geliştirin

Ne tür bir işletme olursanız olun önce hedef kullanıcının ne olduğunu belirlemeli ve ardından onun sosyal etkileşimlerini ve sosyal ilgilerini nasıl geliştirebileceğinizi düşünmelisiniz. Eğer araba satışı yapan bir yerseniz bu durumda arabalarla ilgili bir şeyler konuşmaya çalışmalısınız. Sosyal medya da bundan farklı bir husus değildir.

Basit ve Gerçekçi Olun

Gerçekçi olun. Kullanıcılar doğru olanı rahatlıkla görebilirler. Neşeli veya sevimli olmak için kendinizi fazla zorlamayın. Bu durumda ileriye doğru adım atamazsınız. Basit sosyal stratejiler uygulayın ve kazanımlarınızı yüksek tutun. Stratejiler kısa, etkileşimli ve gerçekçi olmalıdır.

Yüksek Kaliteye Sahip İçerikler Sunun

Yüksek kaliteye sahip içerikler sunmaya çalışın ve açılış sayfasında bunlara yer verin. Sosyal medyanın bir dağıtım kanalı olduğunu düşünün. Sosyal medyada takipçisi olup asla bunları aktif kullanıcıya veya müşteriye dönüştüremeyen yerleri düşünün. Ancak kullanıcılar içerikleri takip ediyorlarsa içerikler onları eğlendirecektir ve kullanıcılar içeriklerden bir şeyler öğrenebileceklerdir. İnsanlar içeriğinizi başkalarıyla paylaştıkları zaman, paylaşılan kişiler sizin potansiyel müşterileriniz haline dönüşebilirler.

Hedef Kitlenizi Anlayın

Başarının temel anahtarı hedef kitlenizi anlamaya çalışmaktır. Onların neleri seveceğini, neleri takip edeceğini ve nelerde vakit harcadıklarını bulmaya çalışın. Ardından stratejinizi bu yönde geliştirerek onların dilinden konuşmaya çalışın. Eğer söyledikleriniz ve nasıl söylediğiniz hedef pazar ile örtüşmüyorsa vermek istediğiniz mesaj yolunu kaybedecek ve sosyal medya alanında pek etkili olmayacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Sosyal Medya Stratejileri

  Online pazarda yer almak isteyen marka ve kurumların artık en önemli gücü sosyal medya. Durum bu kadar açık bir şekilde ortaya çıkarken, f...